Monday, September 16, 2013

APAKAH HAK-HAK AHLI PAS?

http://uploads.malaysia-terkini.com//Dilema-isu-kalimah-Allah-kepada-ahli-Pas.jpg

FASAL 16 PERLEMBAGAAN PAS memperuntukkan seperti berikut :-

Hak-hak dan Kewajipan Ahli :

(1) Hak-hak ahli ialah :

(a) Setiap ahli PAS berhak memilih dan dipilih untuk memegang mana-mana jawatan dalam parti dan boleh dicadang untuk mewakili parti.

(b) Setiap ahli PAS berhak mengundi dan diundi dalam parti mengikut ketentuan-ketentuan yang terdapat di dalam Perlembagaan PAS serta Aturan dan Peraturannya.

(c) Setiap ahli PAS berhak menghadiri perhimpunan-perhimpunan dan rapat-rapat parti.

(d) Setiap ahli PAS berhak memberikan pendapat dan pandangan kepada parti.

(e) Setiap ahli PAS berhak mendapat apa-apa gelaran yang ditetapkan oleh parti mengikut yang diputuskan oleh Muktamar Tahunan parti apabila dan pada bila-bila masa ada usul yang demikian.

Fasal 16 (1)(a) dengan jelas menyebutkan bahawa setiap AHLI PAS berhak memilih dan dipilih memegang apa saja jawatan dlm parti.... tidak disebut samada ahli tersebut seorang ulamak, seorang profesional, seorang nelayan, seorang petani, seorang ustaz, seorang guru, seorang suami, seorang apa sekali pun... yang disebutkan ialah setiap AHLI PAS berhak memilih dan dipilih untuk memegang mana-mana jawatan. Mana-mana jawatan tidak jugak disebut samada jawatan itu jawatan Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden atau apa saja jawatan melainkan jawatan Mursyidul Am yang mempunyai kriteria tersediri.

Fasal 16 (1)(d) memperuntukkan bahawa setiap ahli berhak memberikan pendapat dan pandangan kepada parti. Jika ahli Dewan Ulamak boleh memberikan pandangan dan membuat resolusi.. adakah ahli-ahli biasa yang lain tiada hak itu? Jelas Fasal 16 (1)(d) memberikan hak yang sama. Jadi jangan melatah jika ahli yg bukan di dalam Dewan Ulamak memberikan pandangan atau pendapat kerana ahli lain juga berhak

No comments:

Post a Comment